Huishoudelijk Reglement Naam en zetel
Artikel 1:
1. De vereniging draagt de naam “Volkstuin Vereniging Dijkweg“en is opgericht op 17 februari 1983.
2. Zij heeft haar zetel in Hellevoetsluis.
Artikel 2:
Het doel van de vereniging is omschreven in de statuten,
artikel 2.
Algemene bepalingen
Artikel 3:
Dit huishoudelijk reglement is samengesteld in overeenstemming met het bepaalde in de statuten.
Artikel 4:
Onder volkstuin wordt verstaan een perceel grond behorende tot een tuincomplex dat uitsluitend voor het kweken van groente, dan wel fruit of bloemen wordt benut.
Artikel 5:
1. Personen die lid van de vereniging wensen te worden dienen minimaal 18 jaar oud te zijn en in Hellevoetsluis woonachtig zijn. Personen jonger dan 18 jaar dienen door hun ouder(s) of voogd vertegenwoordigd te worden. Aspirant leden en gegadigden voor een tuin dienen zich schriftelijk te melden bij het secretariaat van de vereniging. 2. Het bestuur plaatst de namen in volgorde van inschrijving op een wachtlijst, nadat het inschrijfgeld is voldaan. Als de kandidaat niet op de wachtlijst wordt geplaatst geldt het in de statuten vermeld artikel 5 lid 4 sub a t/m d. Kandidaten worden als lid toegelaten zodra er een tuin beschikbaar komt en hun naam als eerste op de wachtlijst voorkomt.
Artikel 6:
Elke kandidaat lid van de vereniging krijgt na betaling van het inschrijfgeld een exemplaar van de statuten en van het huishoudelijk reglement en verbindt zich aan de daarin opgenomen bepalingen te onderwerpen. Tuinen, huurvoorwaarden en opzegging
Artikel 7:
1. Elk lid krijgt één tuin toegewezen mits voldaan is aan het bepaalde in artikel 5 lid 2 van de statuten, waarvan de grootte door het bestuur wordt bepaald. Huishoudelijk Reglement februari 2018 Pagina 2 van 7 2. Ereleden zijn vrijgesteld van het betalen van contributie, echter niet van de verplichting om grondhuur te betalen, indien zij nog een tuin in huur hebben van de vereniging.
Artikel 8:
1. De opzegging van het lidmaatschap moet uiterlijk 2 maanden voor het einde van het boekjaar geschieden. 2. Indien dit niet tijdig heeft plaatsgevonden is het lid verplicht de contributie over het komende jaar alsnog te voldoen. 3. Alle opstallen die zich op de tuin bevinden moeten één maand voor de opzegdatum zijn verwijderd. In bijzondere gevallen bemiddelt of beslist het bestuur. 4. Als een lid een gedeelte van een tuin opzegt dan moet dit tenminste een oppervlak van 100 m² bedragen. In bijzonder gevallen kan een oppervlak van 50 m² gehuurd worden. Dit wordt echter door het bestuur toegewezen op aparte locaties op het complex.
Artikel 9:
1. Ieder lid heeft de vrije beschikking over de aan haar of hem toegewezen tuin, mits voldaan aan het bepaalde in de statuten en het reglement, doch is verplicht deze van de aanvang af in goede staat te brengen en te houden.
2. Een commissie, op de algemene vergadering uit de leden gekozen voor één jaar, is belast met het toezicht. Zij zal haar bevindingen rapporteren aan het bestuur die de leden, die in gebreke blijven om hun tuin goed te onderhouden, schriftelijk op de hoogte brengen en bij voortdurende nalatigheid in deze de tuinhuur opzeggen.
Artikel 10:
Elk lid zal de tuin noch gedeeltelijk noch geheel in gebruik aan derden afstaan, tenzij met schriftelijke toestemming van het bestuur.
Artikel 11:
1. Het onderhouden van de tussenpaden en aangrenzende begroeiingen vóór en naast de tuin behoort tot de taak van elk lid. Ieder lid is verplicht tot het uitvoeren van zelfwerkzaamheid als zij/hij daartoe door het bestuur wordt opgeroepen. (Bij toerbeurt).
2. Ieder lid wordt geacht deel te nemen aan de noodzakelijke werkzaamheden op en aan het verenigingscomplex. Deze werkzaamheden zullen worden gecoördineerd door een commissie zelfwerkzaamheid.
3. Het bestuur kan een aantal data per jaar vastleggen voor zelfwerkzaamheid. Indien een lid verhinderd is om deel te nemen aan genoemde werkzaamheden dan wordt het lid geacht de commissie zelfwerkzaamheid in te lichten van zijn of haar afwezigheid en een nieuwe afspraak te maken wanneer zij/hij wel aanwezig kan zijn voor het verrichten van werkzaamheden.
4. Indien een lid wederom niet aanwezig is bij de werkzaamheden en ook geen contact heeft opgenomen met de commissie, dan zal de commissie dit melden aan het bestuur. Het bestuur is dan gemachtigd om aan het nalatige lid een boete van EUR 50,00 per keer op te leggen.
5. Indien het nalatige lid weigerachtig is om de opgelegde boete te voldoen, dan kan het bestuur besluiten het lid te schorsen tot op het moment dat de opgelegde boete is voldaan. Huishoudelijk Reglement februari 2018 Pagina 3 van 7
Artikel 12:
1. Het is verboden zonder schriftelijke toestemming van het bestuur een schuur of kas e.d. te bouwen of te verbouwen. Een kas en/of schuur mogen alleen geplaatst worden na schriftelijke toestemming van het bestuur.
2. Een dergelijk schriftelijk verzoek moet vergezeld gaan van een deugdelijke bouwtekening waarop de maten en positie van het opstal staan aangegeven.
3. De hoogte van een opstal mag maximaal 2,5 meter bedragen. Het totaal bebouwde oppervlak mag maximaal 20 % van het tuinoppervlak bedragen, of 40 m² indien meerdere aansluitende tuinen zijn gehuurd. De opstallen dienen los van elkaar geplaatst te worden.
4. De opstallen dienen tenminste 1,50 meter uit de scheidingen, schouwstroken en of tussenpaden en tenminste 0,75 meter vanaf het hoofdpad, geplaatst te worden.
5. Men bouwt geheel voor eigen risico.
Artikel 13:
Het is ieder lid verboden;
1. Greppels te graven door of langs paden,
2. Buiten de tuin afval te deponeren of de sloten en paden te verontreinigen,
3. Grenspalen te verplaatsen,
4. Waterkeringen te maken of in de paden te graven,
5. Dieren te houden op de tuin,
6. Lozingen op de sloten te doen, anders dan hemelwater,
7. Eigendommen van de vereniging te beschadigen,
8. Zonder toestemming een tuin van derden te betreden,
9. Handel te drijven op het complex of met waren verbouwd op het complex,
10. Loslopende honden op het complex te brengen of te houden,
11. De paden te berijden met gemotoriseerde voertuigen of rijwielen met hulpmotor, anders dan met schriftelijke toestemming van het bestuur,
12. Afval te verbranden zonder (zelf aan te vragen) brandvergunning. Eventuele boetes alsmede verhaalkosten naar de overtreder worden door het bestuur aan de betrokkene doorberekend. De vereniging aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor deze kosten.
13. Met onkruidbestrijdingsmiddelen (vergif) te spuiten anders dan in de reguliere handel verkrijgbaar is. Het is wel toegestaan om middelen te gebruiken ter bestrijding van ziekten aan de familie van nachtschade planten (aardappelziekte).
14. Niet tuin gerelateerde materialen op te slaan op de tuin.
Artikel 14:
1. Leden die hun tuin verwaarlozen, hun contributie of grondhuur niet binnen de gestelde termijn voldoen, anderen leden zonder noodzaak hinderen of overlast veroorzaken, zich vergrijpen aan eigendommen van derden, of handelen in strijd met de statuten en het reglement, kunnen tijdelijk door het bestuur de toegang tot het complex worden ontzegd. 2. Volhardt het lid in voornoemd handelen, dan kan het bestuur besluiten tot opzegging van het lidmaatschap of permanente ontzegging tot toegang van het complex van het lid. Hierbij geldt het vermelde in artikel 6, lid 4 of 5 van de statuten. Huishoudelijk Reglement februari 2018 Pagina 4 van 7
Artikel 15:
1. Het complex is gedurende het gehele jaar geopend voor leden.
2. Het verblijf op de tuinen na zonsondergang tot zonsopgang is verboden.
3. Het bestuur is gerechtigd, indien de goede orde of redelijkheid dit vordert, de toegang aan bepaalde personen te ontzeggen en deze zonodig van het complex te (laten) verwijderen. Het bestuur.
Artikel 16:
1. Het bestuur bestaat uit tenminste drie leden.
2. Het kan zonodig met meerdere leden worden uitgebreid onder de voorwaarde dat er steeds een oneven aantal leden in het bestuur zitting hebben. 3. De voorzitter, secretaris en de penningmeester vormen samen het dagelijks bestuur.
Artikel 17:
De voorzitter is o.a. belast met;
1. Zit zowel de ledenvergadering als de bestuursvergadering voor,
2. Ziet erop toe dat alle besluiten tijdig worden uitgevoerd,
3. Ziet erop toe dat de statuten en het reglement worden nageleefd,
De voorzitter is o.a. verantwoordelijk voor; 1. De jaarlijkse beleidsnota,
2. Contacten gemeentebestuur,
3. Controle van overige bestuursleden.
Artikel 18:
De secretaris is o.a. belast met;
1. De zorg voor de algemene correspondentie,
2. De samenstelling van rapporten en verslagen,
3. De zorg voor documentatie en algemene administratie.
Artikel 19:
De penningmeester is o.a. belast met;
1. Beheert in overeenstemming met de bestuursbesluiten de gelden en bezittingen van de vereniging,
2. Hij is belast met de inning van de inkomsten en vereffening van de uitgaven,
3. Hij is gerechtigd een kassaldo ter grootte van EUR 500,00 onder zijn beheer te hebben,
4. Buiten de begroting mag hij geen uitgaven doen boven EUR 50,00 dan met uitzonderlijke machtiging van het bestuur,
5. Hij is aansprakelijk voor de onder zijn beheer zijnde gelden,
6. Hij legt jaarlijks een ontwerp begroting voor aan het bestuur,
7. Hij maakt jaarlijks een financieel verslag,
8. Het bestuur heeft de bevoegdheid te allen tijde rekening en verantwoording van de penningmeester te vorderen, alsmede inzage van alle comptabele stukken.
9. Alle bovengenoemde stukken worden door hem zo tijdig mogelijk aan het bestuur gezonden, zodat deze na, in een bestuursvergadering te zijn goedgekeurd, in de verplichte ledenvergadering kunnen worden behandeld. Huishoudelijk Reglement februari 2018 Pagina 5 van 7
Artikel 20:
1. Een bestuurslid dat herhaaldelijk blijkt geeft van ongeschiktheid en/of nalatigheid kan door het bestuur worden geschorst als bestuurder tot de eerstvolgende ledenvergadering waarop dan door de vergadering verder wordt beslist.
2. De voorzitter kan een bestuurder, die zich ernstig misdraagt of zich aan grove nalatigheid heeft schuldig gemaakt, schorsen als bestuurder tot de eerstvolgende bestuursvergadering.
3. Bij tussentijds aftreden of schorsing is het betreffende bestuurslid verplicht alle onder zijn berusting zijnde eigendommen van de vereniging, alsmede de bescheiden, onverwijld aan het bestuur over te dragen.
Artikel 21:
Het is aan bestuursleden ten strengste verboden de op de bestuursvergadering en/of andere besprekingen in behandeling zijnde onderwerpen aan derden mede te delen, anders dan op een ledenvergadering. Commissies
Artikel 22:
1. Het bestuur is bevoegd permanente en tijdelijke commissies in te stellen en de leden van die commissies te benoemen, te schorsen en te ontslaan.
2. Een commissie is verantwoording verschuldigd aan het bestuur.
3. Tenzij anders is bepaald of besloten, bestaat een commissie uit ten minste drie leden. De leden van een permanente commissie worden telkens benoemd voor de duur van drie jaren. De leden van een tijdelijke commissie worden benoemd voor de duur van de aan de commissie verstrekte opdracht.
4. Tenzij de leden van bedoelde commissie in functie zijn gekozen, benoemt elke commissie uit haar midden een voorzitter en een secretaris.
5. Leden van de tuincommissie, kascommissie en tijdelijke commissie kunnen geen lid van het bestuur zijn.
6. De leden van de commissies overleggen ten minste 2 keer per jaar met het bestuur. De commissie zal voorafgaand aan dit overleg een schriftelijk rapport overleggen over de voorafgaande periode. 7. Een commissie kan een door de ledenvergadering vastgesteld reglement hebben. Het reglement is onderdeel van het Huishoudelijk Reglement. Ledenvergadering
Artikel 23:
1. De voorzitter leidt volgens artikel 17 van de statuten de vergadering.
2. Hij draagt zorg voor een goede gang van zaken, daartoe zijn hem de volgende faciliteiten verleend;
3. Hij is verplicht ieder lid, dat dit wenst, het woord te geven.
4. Hij kan het lid het woord ontnemen indien;
5. Hij het onderwerp voldoende belicht vindt,
6. Het lid zich buiten de orde begeeft,
7. Verdere discussie hem vruchteloos voortkomt, Huishoudelijk Reglement februari 2018 Pagina 6 van 7 8. Hij kan een lid, dat bij herhaling de goede orde verstoort, de verdere aanwezigheid ontzeggen.
Artikel 24:
1. De secretaris legt een presentielijst aan.
2. Hij, of de notulist, notuleert de vergadering. De notulen worden voorafgaande aan de vergadering aan de leden beschikbaar gesteld. Na ondertekening door de voorzitter gelden zij als bewijsstuk van het verhandelde.
3. Die leden, welke de vergadering niet bijwonen, hetzij met of zonder grondige redenen, worden beschouwd genoegen te nemen met de uitslag van alle op de vergadering behandelde punten, terwijl hen het recht is ontzegd hier op een later moment op terug te komen.
Artikel 25:
Kandidaten voor vacatures kunnen als volgt gesteld worden;
1. Door het bestuur, de kandidaten dienen op de agenda vermeld te staan.
2. Door 5 leden schriftelijk voor aanvang van de vergadering.
Artikel 26:
Ten aanzien van de te houden stemmingen gelden de regels zoals gesteld in artikel 11 en 15 van de statuten. Het bestuur wijst een stemcommissie aan welke minimaal bestaat uit 2 leden welke geen zitting hebben in het bestuur.
Artikel 27:
Schade aan eigendommen van de vereniging, toegebracht door leden, dienen door hen, tot een door het bestuur vast te stellen bedrag, worden vergoed.
Artikel 28:
Het huishoudelijk reglement kan slechts worden gewijzigd en/of aangevuld worden na goedkeuring door de ledenvergadering.
Artikel 29:
Het huishoudelijk reglement is in werking getreden nadat het door de leden op de ledenvergadering van 21 februari 2014 werd aangenomen. Artikel 30: Met betrekking tot zaken waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur. Huishoudelijk Reglement februari 2018 Pagina 7 van 7 Bijlage. De bijlage is onderdeel van het Huishoudelijk Reglement. Reglement tuincommissie. Taken: • vaststellen van de werkroosters voor de tuinploegen. • vaststellen van de algemene werkzaamheden. • verrichten van tuincontroles. • controleren van en toezicht houden op het schoon en zwart opleveren van vrijgekomen tuinen. • beheren van onverhuurde en vrijgekomen tuinen. • beheren van het tuincomplex, verenigingseigendommen, -gereedschappen en – materialen. • controleren van de naleving van de regels, gesteld in dit huishoudelijk reglement. • zelfstandig regelend optreden bij niet naleving door leden van genoemde regels. • schriftelijk rapporteren aan het bestuur, wanneer leden volharden in het niet naleven van deze regels. Hierna neemt het bestuur de regeling van dit probleem over. • de tuincommissie vergadert tenminste twee keer per jaar met het bestuur. De commissie zal voorafgaand aan dit overleg een schriftelijk rapport overleggen over de voorafgaande periode Toelichting en werkwijze van de tuincommissie De taak van de tuincommissie is het controleren van en toezicht houden op de tuinen en de paden die langs de tuinen liggen. Indien mogelijk toezicht houden op het gebruik van bestrijdings- en verdelgingsmiddelen, welke wel en niet zijn toegestaan. Het bestuur schriftelijk in kennis stellen van hetgeen is waargenomen en aan welke leden schriftelijk is bericht, wat niet juist was en wat er gedaan moet worden en binnen welke tijd. De leden van die tuinen, waarbij tijdens controle door de commissieleden vervuiling of andere onjuistheden zijn waargenomen of geconstateerd, schriftelijk hiervan op de hoogte brengen, alsmede de daarmee verband houdende maatregelen. Ingeval niet binnen de aangegeven tijd de te treffen maatregelen zijn genomen, zal de commissie het betrokken lid aanmanen binnen 10 dagen de aangegeven maatregelen uit te voeren. Indien hieraan niet is voldaan zal het bestuur een tweede aanmaning zenden, waarbij alsnog de gelegenheid wordt gegeven om binnen 5 dagen de benodigde maatregelen te treffen. Bij het niet nakomen hiervan past het bestuur zonder uitzondering artikel 14 van huishoudelijk reglement toe. Als de tuincommissie bij het uitvoeren van noodzakelijk geachte werkzaamheden niet genoeg medewerking van de leden op vrijwillige basis krijgt, is zij bevoegd een rooster van deze werkzaamheden op te stellen, waarbij zij tevens een schema overlegd, waaruit blijkt hoeveel mensen en uren voor de betreffende werkzaamheden nodig zijn. Het bestuur kan de leden verplichten deze werkzaamheden te doen conform artikel 11 van het huishoudelijk reglement.
NL/TS Heden de tiende maart negentienhonderd drieëntachtig verschenen voor mij, Meester Adrianus Verzijl, notaris ter standplaats Hellevoetsluis: 1.de heer Dimmen Roos, zonder beroep, wonende 3221 TH Helle voetsluis, Isaac da Costastraat 315, volgens zijn verklaring geboren te Goedereede op vier april negentienhonderd drie en twintig; 2.de heer Anthony van der Vlugt, leraar lager onderwijs, wonende 3222 AD Hellevoetsluis, Moriaanseweg West 44, volgens zijn verklaring geboren te Schiedam op twee en twintig mei negentienhonderd vijf en veertig, ten deze handelende in hun hoedanigheid van respectievelijk voorzitter en secretaris van de te Hellevoetsluis gevestigde vereniging: “Volkstuinvereniging Dijkweg” en als zodanig deze vereniging overeenkomstig artikel 12 harer statuten vertegenwoordigende; ter uitvoering van het besluit van de algemene vergadering van deze vereniging gehouden te Hellevoetsluis op zeventien februari negentienhonderd drie en tachtig tot vastlegging van haar statuten in een notariële akte ter verkrijging van volledige rechtsbevoegdheid. De comparanten, handelende als gemeld, verklaren ter uitvoering van gemeld besluit dat de statuten van gemelde vereniging als volgt luiden: